Data/Czas
Date(s) - 05/10/2019 - 20/10/2019
09:00-15:45
Lokalizacja
Powiatowy Zespół Szkół nr 4 im. Jakuba Wejhera
Kategorie
ZAPRASZAMY NA KURS KANCELARYJNO-ARCHIWALNY W WEJHEROWIE DLA POMORSKICH ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Fundacja im. Stanisława Flisa „Archiwa Pomorskie” wspólnie z Stowarzyszeniem Archiwistów Polskich Oddział Gdańsk serdecznie zaprasza przedstawicieli organizacji pozarządowych (NGO) z woj. pomorskiego, prowadzących własne archiwa lub planujących je stworzyć, a także wszystkich NGO posiadających dokumentację podlegającą archiwizacji, do udziału w bezpłatnym kursie kancelaryjno-archiwalnym dla organizacji pozarządowych, organizowanym w Wejherowie.
UCZESTNICY
W kursie mogą wziąć udział oddelegowani przez pomorskie NGO ich członkowie, pracownicy/współpracownicy, członkowie zarządów, wolontariusze związani z organizacjami. Możliwy jest udział kilku osób z danej organizacji w kursie, przy czym organizator zastrzega sobie prawo do ograniczenia do dwóch osób z organizacji w przypadku niewystarczającej liczby miejsc.
MIEJSCE I DATA REALIZACJI KURSU
Kurs kancelaryjno-archiwalny w Wejherowie odbędzie się w Powiatowym Zespole Szkół nr 4 im. Jakuba Wejhera przy ul. Sobieskiego 344. Zajęcia zaplanowane zostały w trybie weekendowym, w dwóch częściach:
Część I
- 05.10.2019 (sobota), w godzinach 9:00 do 16:30
- 06.10.2019 (niedziela), w godzinach 9:00 do 15:45
Część II
- 19.10.2019 (sobota), w godzinach 9:00 do 16:30
- 20.10.2019 (niedziela), w godzinach 9:00 do 15:45
KORZYŚCI DLA UCZESTNIKÓW I NGO
Dzięki ukończeniu kursu kancelaryjno-archiwalnego uczestnicy:
- podniosą swoje kwalifikacje zawodowe w dziedzinie archiwalnej;
- przygotują się do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt oraz koordynowania czynności kancelaryjnych, w tym obiegu dokumentacji w organizacji;
- zapoznają się z obowiązującymi trendami w zarządzaniu dokumentacją, z uwzględnieniem interpretacji aktualnych przepisów dotyczących postępowania z dokumentacją;
- uzyskają specjalistyczne przygotowanie wymagane od osób wykonujących niektóre czynności związane z dokumentacją osobową i płacową pracodawców na podstawie rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 1 kwietnia 2005 r. w sprawie określenia rodzaju wykształcenia uznanego za specjalistyczne oraz dokumentów potwierdzających posiadanie praktyki zawodowej, wymaganych od osób wykonujących niektóre czynności związane z dokumentacją osobową i płacową pracodawców (Dz.U. 2005, nr 68, poz. 596); ukończenie kursu oznacza dla uczestnika wzrost atrakcyjności na rynku pracy i większą stabilność zawodową.
Każdy uczestnik otrzyma certyfikat ukończenia kursu pod warunkiem udziału w minimum 80% zajęć (tj. min. 28 godzin lekcyjnych).
Pomorskim NGO udział w kursie:
- ułatwi tworzenie dokumentacji w organizacji oraz jej prawidłowe przechowywanie, w tym przechowywanie długoterminowe;
- uwrażliwi ich członków, pracowników i współpracowników na zagadnienia historii funkcjonowania organizacji i dokumentowania tej historii;
- pozwoli na kształtowanie tożsamości organizacji oraz zachowanie źródeł mogących służyć do badań nad jej historią i wpływem na współczesność;
- przysłuży się również do przyspieszenia i uściślenia procesów informacyjnych w organizacji, lepszej komunikacji i zwiększenia jej zysków.
PROGRAM KURSU
- podstawowe pojęcia archiwalne oraz akty prawne dotyczące organizacji archiwów,
- zarządzanie dokumentacją zawierającą informacje niejawne,
- przechowywanie i konserwacja dokumentacji,
- współczesne systemy kancelaryjne i jednolity rzeczowy wykaz akt,
- obieg pism,
- udostępnianie informacji a ochrona danych osobowych,
- archiwum zakładowe (wiadomości ogólne, zasady przekazywania dokumentacji do archiwum zakładowego, porządkowanie i ewidencjonowanie dokumentacji,
- brakowanie dokumentacji niearchiwalnej,
- postępowanie z dokumentacją w przypadku reorganizacji, likwidacji bądź upadłości jednostki organizacyjnej,
- rodzaje dokumentacji współczesnej,
- przekazywanie materiałów do archiwów państwowych,
- bazy danych archiwum państwowego.
Czas trwania jednego kursu: 34 godziny lekcyjne (4 dni).
OSOBY PROWADZĄCE
dr Jolanta Musiał – Archiwum Państwowe w Gdańsku Odział w Gdyni. Absolwentka archiwistyki specjalność zarządzanie dokumentacją współczesną na Wydziale Nauk Historycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu i historii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Obecnie kustosz w gdyńskim Oddziale Archiwum Państwowego w Gdańsku. Wiceprezes gdańskiego Oddziału Stowarzyszenia Archiwistów Polskich. Autorka publikacji poświęconych materiałom archiwalnym zgromadzonym w gdańskim archiwum i problemom metodycznym towarzyszącym ich opracowaniu.
Izabela Ziomek-Smolana – absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, kierunek historia, specjalizacja archiwistyka. Od 2004 r. pracownik Archiwum Państwowego w Gdańsku, a od 2015 r. kierownik Oddziału Nadzoru nad Narastającym Zasobem Archiwalnym Archiwum Państwowego w Gdańsku. Prowadzi szkolenia z zakresu postępowania z dokumentacją, praktyki studenckie dla studentów archiwistyki, kursy archiwalne I i II stopnia oraz wiele szkoleń z zakresu archiwistyki m.in. dla Stowarzyszenia Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów prywatnych. Od początku swojej kariery związana z działem nadzoru nad archiwami zakładowymi.
ZAPISY
Kurs kancelaryjno-archiwalny w Wejherowie finansowany jest ze środków otrzymanych od Narodowego Instytutu Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020.
Udział w kursie jest bezpłatny, ale wymagana jest rejestracja.
Informujemy, iż Państwa dane (imię i nazwisko, e-mail oraz nazwa i adres organizacji) usuwane są z elektronicznego formularza zgłoszeniowego niezwłocznie po zakończeniu kursu. Warunkiem udziału w kursie jest podpisanie formularza zgłoszeniowego, oświadczenia organizacji i zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dokumenty te prosimy dostarczyć pierwszego dnia kursu. Prosimy też zapoznać się z klauzulą informacyjną dotyczącą przetwarzania danych osobowych.